Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Malaysia digalakkan mengambil polisi insurans dalam persekitaran perniagaan yang serba mencabar ketika ini.

Pengerusi SME Corp, Tan Sri Mohamed Al Amin Abdul Majid berkata polisi insurans boleh melindungi perniagaan mereka dan PKS boleh memilih pelan yang sesuai bagi jenis perniagaan mereka.

"Peranan PKS menjadi semakin penting dalam pembangunan ekonomi Malaysia dan hari ini mereka (PKS) mempunyai potensi untuk memberi sumbangan besar selain menyediakan asas kukuh bagi pertumbuhan industri baharu serta mengukuhkan yang sedia ada bagi pembangunan masa hadapan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan insurans perniagaan PKS, Optimuz, di sini, Rabu.

Beliau berkata negara mempunyai 600,000 PKS dan kebanyakannya berada dalam sektor perkhidmatan.

"PKS perlu melihat kepada produk insurans yang akan memberikan kelebihan kepada mereka dalam tempoh jangka panjang. PKS juga perlu mengetahui kepentingan perlindungan perniagaan. Sebagai contoh, kemalangan kecil akan mengakibatkan syarikat menanggung kos yang besar untuk menampung kembali operasi dan insurans boleh digunakan," katanya.

Optimuz ialah penyelesaian insurans baharu yang diperkenalkan oleh Zurich Insurance (M) Bhd bagi pemilik PKS untuk melindungi perniagaan mereka.

Ketua Pegawai Eksekutif Zurich, Philip Smith berkata Optimuz menawarkan 11 segmen perlindungan -- sepuluh di bawah insurans am (seperti kebakaran dan kecurian) dan satu insurans hayat sementara -- bagi perniagaan PKS.

Pelan insurans hayat sementara kumpulan menumpukan kepada pekerja. Ia adalah polisi insurans hayat sementara kumpulan boleh diperbaharui tahunan yang menjaga kebajikan dan kesejahteraan pekerja.

"Kami berazam untuk membantu PKS memahami dan menguruskan risiko dengan cara yang sebaik mungkin.

"Optimuz bukan sahaja pelan fleksibel tetapi menyediakan perlindungan serta merta tanpa banyak masalah bagi kedua-dua pemilih perniagaan kerana pusat perhubungan mereka ialah ejen dan pengedar Zurich Insurance," katanya.

Sementara itu, Presiden Zurich General Insurance, David Fike berkata Optimuz mencatatkan kadar langganan 70 peratus sejak dua minggu ia memasuki pasaran, dengan permintaan tinggi bagi pelan insurans am.

"Ia merupakan sambutan positif daripada pelanggan dan kami berharap bilangannya akan meningkat. Setakat ini syarikat itu memiliki 20,000 pelanggan PKS,"

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Top