Mendirikan perniagaan dibumi Malaysia memang seronok. Namun dalam keseronokan tersebut banyak kisah yang duka kita tak tahu. Terutamanya yang terjadi kepada peniaga Melayu dan beberapa syarikat besar yang di ambang kejatuhan.

Mari kita baca beberapa kisah yang mungkin boleh dijadikan pedoman buat kita.

Lagi nasib si peniaga Melayu

CABARAN dan tekanan yang dihadapi oleh peniaga Melayu di Kuala Lumpur bukan calang-calang. Ia adalah realiti.

Saya tidak mengharapkan usahawan Melayu akan terus bertongkat sepanjang masa. Namun, kita harus sedar kita bukan seperti peniaga Cina, yang dibantu oleh masyarakat dan mentor-menti mereka sendiri.

Cara mentor-menti peniaga Cina itu lebih berkesan daripada yang dilakukan oleh sistem kerajaan. Oleh kakitangan kerajaan yang memakan gaji.

Ikuti keluhan seorang peniaga Melayu, bekas wartawan dan kemudian berjinak-jinak dengan bisnes, yang bukan besar pun. Dia cuba bertahan berniaga di pusat beli-belah Alamanda, Putrajaya – tapi akhirnya gagal lalu mati.

“Sedekad lalu saya pernah menghadiri satu majlis di restoran Kelantan Delights di Suria KLCC dan menemui secara peribadi pemiliknya, Juhaidi Yean Abdullah. Itu ialah hari terakhir beliau berniaga di pusat beli-belah gred A itu sebelum diarah keluar dan diambil alih sebuah restoran makanan Korea.

Acara makan itu agak emosional dan Juhaidi kelihatan sebak apabila ramai rakannya termasuk dari kelompok yang dilabel ‘ultranasionalis’ UMNO datang memberi kata-kata semangat. Namun hakikatnya nasib beliau tiada siapa yang peduli.

Maklumlah BN baru saja menang besar PRU-11 pada 2004 ekoran rakyat teruja melihat peralihan kuasa daripada Tun Mahathir Mohamad kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Apabila saya ceritakan kepada Juhaidi bahawa isteri saya baru membuka sebuah kedai telekomunikasi Celcom di Alamanda Putrajaya, yang turut diuruskan Suria KLCC; beliau bangga kerana ada juga anak Melayu memasuki kompleks gred A. Tetapi Juhaidi memberi nasihat agar ‘bersiap sedia’ untuk menjadi seperti beliau.

Hakikatnya Kelantan Delights bukan gagal kerana ia sudah beroperasi dengan rekod cemerlang di Suria KLCC selama 10 tahun namun akhirnya tewas kerana isu kadar sewa keterlaluan. Sebelum itu kecoh juga apabila kedai Levi’s Dockers milik peniaga Melayu pun terpaksa keluar dari situ atas perkara yang sama.

Suria KLCC kini hanya ada 10 buah kedai milik Melayu daripada keseluruhan 380 buah atau 2.6% walaupun diuruskan Petronas, sebuah GLC yang sepatutnya menjaga orang Melayu.

Hari ini selepas 10 tahun, kata-kata Juhaidi itu ada asasnya dan kini giliran saya pula terpaksa ‘angkat kaki’ keluar dari Alamanda Putrajaya.

Memang sedih lihat keadaan ini tetapi hidup perlu diteruskan atau jika saya ‘berdegil’ masih lagi di situ atas prinsip maruah Melayu, mungkin saya sekeluarga bakal mati kebuluran. Maka lebih baik keluar cari tempat lain meskipun selepas ini jumlah peniaga Melayu di situ hanya tinggal tujuh daripada 282 buah kedai atau 2.5%.

Bermula daripada sewa serendah RM2,500 ketika Alamanda Putrajaya dirasmikan 10 tahun lalu oleh Tun Abdullah, kini kadarnya cecah RM30,000 sebulan. Sebelum saya, ada beberapa lagi peniaga Melayu keluar dari situ termasuk yang paling kontroversi, butik Zaida; antara kedai perintis ketika kompleks itu dibuka pada 2004.

Meskipun hayat kedai saya cuma 10 tahun, saya bangga dapat beri khidmat bukan saja kepada warga Putrajaya, bahkan Perdana Menteri, Najib Tun Razak dan beberapa menteri Kabinet yang sering ke kedai saya untuk bayar bil mereka antaranya Zahid Hamidi, Husni Hanadzlah, Shafie Apdal dan Hishammuddin Hussein. Juga personaliti terkenal TV AlHijrah, Ustaz Don serta Datuk Bandar KL, Ahmad Phesal; yang saya kenali secara peribadi ketika beliau jadi YDP Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan saya wartawan Kosmo! di biro Pulau Pinang pada 2005. Beliau malah berbangga kerana ada juga anak Melayu jadi tauke kedai Celcom.

Sekadar rekod, dianggarkan ada kira-kira 2,000 kedai Celcom di seluruh Lembah Klang tetapi bilangan dimiliki orang Melayu tidak mampu pun untuk bentuk satu pasukan bola sepak. Bayangkanlah apabila Celcom anjurkan majlis berbuka puasa untuk peniaga Melayunya, jumlah kerusi lebih banyak daripada orang yang hadir!

Ironi, jika Celcom buat majlis sambutan rumah terbuka Tahun Baru Cina, dewan ballroom hotel terkemuka pun boleh penuh sesak hampir hendak runtuh dibuatnya. Ia sekali gus menunjukkan majoriti besar peniaga kedai Celcom bukannya Melayu walhal 99% pelanggan perkhidmatan Celcom pula adalah orang Melayu!

Di mana silapnya? Maka saya teringat antara pantun popular lama yang sering disebut Ahmad Phesal sewaktu di Pulau Pinang dahulu sehingga beliau terkenal prihatin dalam isu kebajikan peniaga Melayu negeri itu: Pulau Pinang negeri baharu, Francis Light jadi raja, Kalau dikenang kisah lalu, Boleh mengalir air mata.

Sekurang-kurangnya saya bangga dengan Petronas kerana 99% pengusaha stesen minyak itu di seluruh Malaysia adalah Melayu. Fikirkan secara isu strategik apa bakal terjadi jika ada pihak sabotaj bekalan minyak terutama musim perayaan, Petronas jadi penyelamat apabila stesen syarikat itu terus setia berjasa kepada rakyat.

Tetapi bagaimana pula dengan kedai Celcom jika talian selular itu disabotaj? Keadaan teruk apabila orang Melayu sendiri sabotaj kedai saya sampai berkempen memburukkan Celcom.

Malangnya peniaga Melayu pula jatuh muflis apatah lagi dikelilingi peniaga bukan Melayu dalam kawasan majoriti bukan Melayu. Masyarakat Cina sanggup bantu peniaga bangsa mereka maju dan pejam sebelah mata jika perkhidmatan kurang memuaskan atau harga dijual di kedai itu lebih mahal berbanding kedai Melayu.

Jika kes ini berlaku di Suria KLCC, mungkin kesannya tidak ketara dengan mengambil kira kadar sewa, kos sara hidup dan demografi masyarakat lebih kelas antarabangsa. Malangnya apabila peniaga Melayu terpaksa ‘bungkus’ di Alamanda, maka ia beri gambaran pelik kerana berada di kawasan 99% Melayu.

Dengan hasil jualan yang tidak mampu bayar sewa kedai, peniaga Melayu mungkin perlu ada modal besar untuk tampung defisit hasil. Cara tradisional ialah buat pinjaman tetapi bank-bank di Malaysia sekarang lebih ketat atau liat syaratnya seolah-olah mereka sudah habis wang untuk beri pinjaman kepada peniaga Melayu.

Jika berterusan, dibimbangi tiada lagi orang Melayu minat berniaga kerana cukup sukar buat pinjaman untuk modal pusingan. Alasan standard bank kononnya akaun tidak cantik, banyak komitmen dan 1001 dalih lagi walhal memang logik orang susah mesti buat pinjaman tetapi bank pula lihat peniaga Melayu itu sebagai bermasalah.

Pilihan lain ialah ambil contoh stesen minyak Petronas yang sebahagian besar diurus oleh pihak koperasi tidak kira daripada kesatuan sekerja, badan berkanun, institusi pengajian tinggi atau GLC. Sewajarnyalah koperasi berfungsi menyelamatkan kedai Celcom milik Melayu terutama dari segi suntikan kecairan modal pusingan.

Sedihnya, tiada koperasi tunjuk minat melabur secara langsung dalam kedai Celcom milik peniaga Melayu atau paling kurang pun bentuk rakan niaga dengan cara jalin usaha sama (JV) atau konsortium. Mungkin agaknya bisnes kedai Celcom tidak glamor atau margin untung kecil berbanding stesen minyak Petronas.

Langkah terakhir ialah memohon bantuan zakat di bawah asnaf gharimin atau orang berhutang. Tetapi kaedah ini paling sukar kerana badan zakat lazimnya akan beri alasan seolah-olah memang tidak mahu bantu pun contohnya kriteria tidak layak jika ada parabola Astro, kereta besar 2,000 cc atau tinggal di rumah kos tinggi.

Pada mereka definsi orang susah mestilah rumah pemohon itu kecil, tiada cakera Astro di bumbung dan pandu kereta Kancil. Barang kali mereka terlupa waktu peniaga Celcom Melayu itu senang, merekalah yang rajin bayar zakat pendapatan, perniagaan malah bantu pihak surau, sekolah tahfiz dan seumpamanya.

Namun setelah peniaga Islam Celcom itu jatuh miskin, tiada siapa peduli. Di manakah keadilan sistem zakat? Hendak harap peniaga Celcom bukan Islam bantu masyarakat Islam menunaikan tanggungjawab sosial, janganlah mimpi! Akhirnya hilanglah lagi pembayar zakat apabila ramai peniaga Celcom beragama Islam makin pupus.

Hakikatnya dalam bisnes ada kala untung dan ada tika rugi. Peniaga Melayu Celcom memerlukan ihsan kerajaan untuk bertindak sebagai fasilitator (pemudah cara) dan bukannya moderator (orang perantara). Inilah rahsia kejayaan ramai orang Melayu sebagai pengusaha stesen minyak Petronas tetapi tiada pula di Celcom.

Kepada semua pelanggan Celcom di Putrajaya yang sering datang berurusan ke kedai saya di Alamanda, terima kasih atas jasa kalian membantu peniaga Melayu. Saya mohon maaf andai kata sepanjang 10 tahun lalu ada perkhidmatan kurang memuaskan dan berharap kenangan selama sedekad itu menjadi memori yang kekal abadi.”

Mahu biarkan Legoland terkubur?

BENARKAH cukai taman-taman tema di negara ini akan dinaikkan sebanyak 25 peratus?

Kadar itu cukup tinggi. Jika ia dinaikkan, siapa yang akan melawat ke taman-taman tema seperti Legoland, KidZania, Hello Kitty Town atau di Genting Highlands, Sunway Lagoon, Berjaya Times Square Theme Park dan sebagainya?

Lagipun taman-taman tema itu banyak dikunjungi oleh kanak-kanak. Orang dewasa pun berkunjung untuk merehatkan minda atau bersama-sama keluarga.

Cukai taman-taman tema itu dimansuhkan pada 2005 bagi menggalakkan industri itu di negara ini berkembang. Namun, industri memberitahu, ia ditarik balik pada Januari tahun ini.

Dengan kenaikan duti 25 peratus itu, dalam kes-kes tertentu ia akan lebih mahal daripada Universal Studios di Singapura.

Jadi jika itu berlaku, maka taman-taman tema kita akan menjadi taman hantu yang tidak akan dikunjungi dan mati seperti taman tema terawal di negara ini iaitu Mimaland di Batu 12 Gombak.

Perlu diingatkan banyak daripada taman-taman tema yang baharu diwujudkan di negara ini, terutamanya di Johor membabitkan kos yang amat tinggi. Risiko untuk mereka mengalami kerugian dan tutup kedai amat besar, jika langkah ini diteruskan.

Difahamkan, kuasa mengutip cukai itu terletak dalam bidang kuasa kerajaan negeri.

Alasan kerajaan negeri ialah mereka tidak dapat hasil daripada pembinaan taman-taman tema ini.

Tetapi sedarkah mereka bagaimana sesuatu taman-taman tema itu telah mencetuskan kesan rangkaian dan rantaian ekonomi di kawasan setempat dari segi pekerjaan dan lain-lain?

Singapura, Thailand dan Brunei adalah antara negara-negara yang mengecualikan cukai ke atas taman-taman tema mereka. Langkah itu sekali gus merancakkan lagi industri itu.

Adakah Malaysia mahu melangkah ke belakang?


Khazanah jual SilTerra?

SAYA diberitahu sebuah syarikat semikonduktor milik Khazanah yang cukup terkenal, SilTerra Malaysia Sdn. Bhd., akan dijual. Semua kakitangannya termasuk jurutera-juruteranya sedang resah.

Ada yang berkata syarikat itu mempunyai potensi yang besar dan perlu diselamatkan. Pakar-pakar dalam industri melahirkan rasa sedih dengan cadangan penjualan itu.

Difahamkan syarikat yang terletak di Kulim Hi-Tech itu merupakan syarikat pembuatan cip yang dimiliki 98 peratus oleh Khazanah. Ia akan dijual kepada pemain semikonduktor dari China.

Saya tidak tahu sejauhmana Khazanah akan cuba menyelamatkannya. Difahamkan syarikat itu mengalami kerugian terkumpul berjumlah RM1.7 bilion sejak 2011.

Kita berharap dengan kepakaran dan otak-otak yang ada di Khazanah, syarikat itu akan dapat diselamatkan. Sekali gus kepakaran tempatan juga dapat diselamatkan.


Sumber: Utusan Online





34 ulasan:

  1. Amanda Firma Pinjaman, Sebagai sebahagian daripada berterusan promosi Krismas dan Tahun Baru, Kami sedang Menawarkan pinjaman peribadi, Perdagangan dan peribadi kepada bakal pemohon memerlukan pinjaman segera pada kadar faedah 2%.
    Mengapa tunggu, adakah anda memerlukan wang dengan segera? Kami mempunyai wang untuk pinjaman anda.
    Perkhidmatan pinjaman kewangan kami 100% dijamin.
    Mohonlah sekarang dan menyertai beribu-ribu pelanggan yang berpuas hati.
    E-mel: amandarichardson686@gmail.com atau amandaloans@qualityservice.com

    BalasPadam
  2. Fatma Nama saya, tinggal di malaysia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
    Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana bulan everywhere.Few lalu, saya adalah dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya tidak berputus asa sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan theresa yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar sebanyak $ 100,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat ansuran pertama saya amaran 2 jam selepas saya digunakan. Saya menggalakkan rakan-rakan indonesia yang memerlukan pinjaman untuk memudahkan hubungi Cik Theresa melalui: theresaloancompany@gmail.com
    Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: feyzilfatma@gmail.com

    BalasPadam
  3. Hello,
    Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera untuk menyelesaikan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal bagi meningkatkan perniagaan anda?
    anda telah ditolak oleh
    Bank-Bank dan lain-lain agensi kewangan?
    Adakah anda memerlukan jaminan Bank?
    Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
    Cari lagi kerana kami di sini agar semua masalah kewangan anda dengan perkara yang sebelum ini. Kita pinjaman dana keluar kepada individu
    memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit bad atau memerlukan wang
    untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami menyebabkan boleh dipercayai dan bantuan waris ini dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: zenithloanlimited@gmail.com

    BalasPadam
  4. Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena buruk ekonomi di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu penipuan pemberi pinjaman 6-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan seorang teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda SANDRAOVIALOANFIRM kontak yang lebih baik. menghubungi mereka melalui email:. (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    BalasPadam
  5. Tawaran kami untuk memberi pinjaman wang yang tidak boleh dilepaskan!
    Anda memerlukan pinjaman tunai antara individu berhadapan dengan masalah kewangan untuk akhirnya memecahkan kebuntuan yang disebabkan oleh bank-bank, pinjaman folder penolakan permohonan anda? firma pakar kewangan kita untuk jumlah pinjaman yang anda perlukan dan dengan keadaan yang membuat hidup anda lebih mudah. Terdapat kawasan-kawasan di mana kita boleh membantu anda:

    * Kewangan
    * Pinjaman Perumahan
    * Pinjaman Pelaburan
    * Pinjaman Auto
    * Penyatuan Hutang
    * Kemudahan Kredit
    * Mortgage Kedua
    * Penebusan kredit
    * Pinjaman Peribadi

    Anda dilarang bank dan anda tidak mendapat manfaat daripada bank-bank atau lebih baik anda mempunyai projek dan keperluan pembiayaan, rekod kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, dana untuk melabur dalam syarikat-syarikat. Kemudian, jika anda memerlukan pinjaman wang tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang keadaan kami. Kami adalah penyelesaian untuk masalah kewangan anda; Tawaran kami berkisar dari 5000 € kepada € 350,000,000 dengan 2% jaminan kajian.
    Nota: Kami juga mengambil bahagian dalam projek-projek pelaburan jauh kos efektif. Kami meminta anda untuk membuat cadangan-cadangan (perkongsian). bukan orang yang serius dan untuk menahan diri.
    Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel:
    Mail: cashfirmarena@gmail.com

    BalasPadam
  6. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com

    BalasPadam
  7. Adakah anda memerlukan pinjaman? JIKA YA! Hubungi Hobelman Finance and Mortgages Limited® Untuk jumlah pinjaman kecil dan besar. Kami menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%. Hubungi kami hari ini melalui e-mel di hobelmanfinance@gmail.com dan kerja anda dengan kami akan menjadi pengalaman yang baik. +17816567138 kredit terbuka kepada semua tanpa mengira kewarganegaraan.

    BalasPadam
  8. Nama saya ialah Puan Maria Pedro, pengurus cawangan JAMINAN PENYELESAIAN. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda, adakah anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda, sama ada anda memerlukan pinjaman penyatuan, gadai janji atau tujuan lain? Adakah anda ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Ketahui lebih lanjut bukan kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda berlaku pada masa lalu !!! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti dan individu dengan harga yang rendah dan berpatutan untuk tempoh tetap 1-30 tahun dan enam bulan sebelum permulaan ansuran bulanan. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status perkahwinan:
    6) Kerja:
    7) Nombor Telefon:
    8) kedudukan di tempat kerja:
    9) pendapatan bulanan:
    10) Bilangan pinjaman:
    11) Tempoh pinjaman:
    (12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh Lahir:
    terima kasih

    BalasPadam
  9. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com)


    APLIKASI DATA



    1) nama ...........................

    2) Negara .......................

    3) Alamat ......................

    4) Gender ........................

    5) status perkahwinan .............

    6) Kerja ................

    7) Nombor Telefon ...........

    8) kedudukan di tempat kerja .....

    9) pendapatan bulanan ....................

    10) jumlah pinjaman .........

    11) tempoh pinjaman .....

    12) Pinjaman destinasi ..................

    13) Tarikh lahir ........................



    terima kasih.

    BalasPadam
  10. Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, auto pinjaman, pinjaman pertanian, membeli dan menjual pinjaman, pinjaman pelaburan atau pembiayaan projek? Kami sedang menubuhkan sebuah institusi pemberi pinjaman negara untuk memberi sokongan kepada syarikat awam dan syarikat swasta dan juga kepada individu. Ini adalah untuk menyokong status kewangan di seluruh dunia. Memohon pinjaman hari ini. Kami memberi jaminan kepada anda tawaran terbaik. Kebahagiaan anda adalah kami keutamaan kami. Kami menawarkan pinjaman kepada pelbagai bahagian dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropah, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk maklumat lanjut.Email
    Theresaloancompany@gmail.com

    BalasPadam
  11. Saya membawa berita gembira kepada semua rakyat Indonesia dan Asia pada umumnya.
    Nama saya enigma muhamad, saya ingin menggunakan medium ini untuk menasihati orang baik saya di Indonesia dan Asia pada umumnya untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet kerana pemberi pinjaman internet begitu banyak di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu awak Dari uang Anda, saya pernah memohon pinjaman sebesar Rp900.000.000,00 dari seorang wanita di Turki dan saya kehilangan jumlah Rp15.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

    Pada tarikh ini 05 Februari, 2018, saya melihat iklan Mr Tomislav Gordic yang dia berkongsi cerita tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari OMEGA FINANCE LIMITED tanpa kesulitan. Mengikut kisahnya, proses mendapatkan pinjaman dari OMEGA FINANCE LIMITED sangat mudah dan cepat, Jadi, saya memutuskan untuk menghubungi syarikat itu melalui alamat e-mel di pos yang dibagikannya.

    Jadi, saya memberitahu rakan saya mengenai prospek pinjaman dari Madam Bridget Cooper, dan dia berkata bahawa dia tidak akan memberitahu saya untuk tidak meminjam dari syarikat Madam Bridget Cooper tetapi saya harus meminjam sejumlah kecil untuk menguji jika syarikatnya adalah legit syarikat.
    Jadi, saya bertindak menurut nasihatnya dan saya menghubungi Madam Bridget Cooper melalui e-melnya: cooperbridget22@gmail.com jadi saya memutuskan untuk meminjam jumlah Rp300,000,000 untuk tempoh 10 tahun.

    selepas itu proses kelulusan pinjaman saya telah dijalankan dan saya menerima surat kelulusan dari syarikat yang menyatakan bahawa saya perlu memberikan butiran bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan sejumlah Rp300,000,000, dari "OMEGA FINANCE LIMITED"
    Saya sangat gembira bahawa hidup saya telah berubah dan saya akan berkongsi berita untuk semua orang untuk melihat dan menghubungi syarikat yang baik yang saya hubungi.

    Jadi, saya ingin menggunakan peluang ini untuk memberitahu semua orang yang mencari pemberi pinjaman peribadi di internet yang boleh dipercayai untuk menghubungi syarikat Madam Bridget Cooper melalui e-mel: cooperbridget22@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi saya jika anda memerlukan bantuan saya atau anda ingin bertanya soalan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya.
    Berikut adalah e-mel saya: enigmamuhamad@gmail.com

    Semua terima kasih kepada allah kerana menunaikan solat saya dan saya berdoa agar allah mengarahkan semua rakyat Indonesia untuk melihat kesaksian ini supaya mereka tidak akan menghubungi peminjam yang salah yang akan mencuri wang mereka tanpa apa-apa.

    NOTA: Anda akan menerima dokumen perjanjian pinjaman dari syarikatnya dan anda akan menandatanganinya selepas anda menerima pinjaman.
    Mana-mana pemberi pinjaman tanpa dokumen perjanjian adalah palsu.

    BalasPadam
  12. Salam khusus kepada semua orang yang membaca ini sekarang juga!

    Saya ingin memulai dengan mengucap syukur kepada allah atas anugerah kehidupan.
    Nama saya Yusi Retnowati dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang bagaimana Nyonya Ana Michael dari Guaranty Trust Loan membuat hidup saya menjadi manis.
    Saya mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa lama dan saya harus boorow dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya.
    Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan kehilangan ayah saya bulan berikutnya. Setelah pemakaman ayahku, teman-temanku mulai meminta uang mereka kembali.

    Saya sangat hancur karena keluarga saya menderita dan saya tidak punya uang untuk membayar hutang saya. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya, BCA meminta pinjaman tapi saya menolak pinjaman karena saya tidak punya pekerjaan. Jadi saya menjadi sangat ingin mendapatkan uang untuk membayar hutang saya. Kemudian saya memutuskan untuk memeriksa situs web jika saya akan melihat pemberi pinjaman pribadi yang dapat saya pinjam. Sebenarnya, saya melihat begitu banyak cerita bagus secara online dan saya pikir hidup saya akan berubah untuk selamanya tapi saat itulah menjadi sangat buruk sehingga saya hampir menghabiskan hidup saya karena saya diminta membayar begitu banyak biaya hanya untuk saya agar tidak menerima pinjaman. .

    Tapi saat kupikir hidupku sudah berakhir, saat itulah allah menggunakan temanku yang kutemui di bank untuk membantuku. Teman saya Pak Harun, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat dan pinjaman online yang tidak berhasil. Jadi, dia mengatakan kepada saya bahwa seharusnya tidak khawatir bahwa dia akan mengenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang dapat dipercaya yang dipinjamnya.

    Jadi, setelah dia memberi tahu saya bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Guaranty Trust Loan, saya memutuskan untuk menghubungi informasi kontak Guaranty Trust Loan yang dia berikan kepada saya yaitu: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com.

    Setelah itu proses persetujuan kredit saya selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan rincian bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
    Begitulah hidup saya berubah dan saya akan terus membagikan berita sehingga setiap orang bisa melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya.

    Anda bisa menghubungi Guaranty Trust Loan via email: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Inilah email saya: yusiretnowati06@gmail.com

    Dan di bawah ini adalah rincian akun saya yang dikreditkan dari Securedy Trust Loan,
    Nama Bank: Bank BCA

    Alamat bank: jln.dr.setiabudhi bandung

    Nama akun: Yusi Retnowati

    Nomor akun: 2330142840:

    Tipe akun: tahapan BCA

    Segera setelah saya membayar biaya dokumen, saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan hari ini saya bebas dari biaya finansial dan sekarang saya memiliki bisnis pribadi saya. terimakasih kepada Allah atas anugrah-Nya atas hidupku.

    BalasPadam
  13. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com)


    APLIKASI DATA



    1) nama ...........................

    2) Negara .......................

    3) Alamat ......................

    4) Gender ........................

    5) status perkahwinan .............

    6) Kerja ................

    7) Nombor Telefon ...........

    8) kedudukan di tempat kerja .....

    9) pendapatan bulanan ....................

    10) jumlah pinjaman .........

    11) tempoh pinjaman .....

    12) Pinjaman destinasi ..................

    13) Tarikh lahir ........................



    terima kasih.

    BalasPadam
  14. Salam khusus kepada semua orang yang membaca ini sekarang juga!

    Saya ingin memulai dengan mengucap syukur kepada allah atas anugerah kehidupan.
    Nama saya Yusi Retnowati dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang bagaimana Nyonya Ana Michael dari Guaranty Trust Loan membuat hidup saya menjadi manis.
    Saya mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa lama dan saya harus boorow dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya.
    Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan kehilangan ayah saya bulan berikutnya. Setelah pemakaman ayahku, teman-temanku mulai meminta uang mereka kembali.

    Saya sangat hancur karena keluarga saya menderita dan saya tidak punya uang untuk membayar hutang saya. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya, BCA meminta pinjaman tapi saya menolak pinjaman karena saya tidak punya pekerjaan. Jadi saya menjadi sangat ingin mendapatkan uang untuk membayar hutang saya. Kemudian saya memutuskan untuk memeriksa situs web jika saya akan melihat pemberi pinjaman pribadi yang dapat saya pinjam. Sebenarnya, saya melihat begitu banyak cerita bagus secara online dan saya pikir hidup saya akan berubah untuk selamanya tapi saat itulah menjadi sangat buruk sehingga saya hampir menghabiskan hidup saya karena saya diminta membayar begitu banyak biaya hanya untuk saya agar tidak menerima pinjaman. .

    Tapi saat kupikir hidupku sudah berakhir, saat itulah allah menggunakan temanku yang kutemui di bank untuk membantuku. Teman saya Pak Harun, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat dan pinjaman online yang tidak berhasil. Jadi, dia mengatakan kepada saya bahwa seharusnya tidak khawatir bahwa dia akan mengenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang dapat dipercaya yang dipinjamnya.

    Jadi, setelah dia memberi tahu saya bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Guaranty Trust Loan, saya memutuskan untuk menghubungi informasi kontak Guaranty Trust Loan yang dia berikan kepada saya yaitu: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com.

    Setelah itu proses persetujuan kredit saya selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan rincian bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
    Begitulah hidup saya berubah dan saya akan terus membagikan berita sehingga setiap orang bisa melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya.

    Anda bisa menghubungi Guaranty Trust Loan via email: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Inilah email saya: yusiretnowati06@gmail.com

    Dan di bawah ini adalah rincian akun saya yang dikreditkan dari Securedy Trust Loan,
    Nama Bank: Bank BCA

    Alamat bank: jln.dr.setiabudhi bandung

    Nama akun: Yusi Retnowati

    Nomor akun: 2330142840:

    Tipe akun: tahapan BCA

    Segera setelah saya membayar biaya dokumen, saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan hari ini saya bebas dari biaya finansial dan sekarang saya memiliki bisnis pribadi saya. terimakasih kepada Allah atas anugrah-Nya atas hidupku.

    BalasPadam
  15. Halo,
    Nama saya Yuli Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman di sini semuanya penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda dengan uang Anda, Saya mengajukan pinjaman sekitar 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan sekitar 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan lagi untuk biaya, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman,

    Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu dengan seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Nyonya Olivia Daniel, dan saya mengajukan permohonan untuk 400 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tapi saya mendapatkan pinjaman dalam waktu kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa jaminan. Saya sangat bahagia karena saya diselamatkan dari kemiskinan.

    jadi saya menyarankan semua orang di sini yang membutuhkan pinjaman untuk dihubungi
    Nyonya Olivia Daniel, melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com)

    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (yuliy3531@gmail.com)

    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

    BalasPadam
  16. Halo

    Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda? Kami menawarkan pinjaman dari 2000 hingga 50 000 000.00, kami dapat diandalkan, kuat, cepat dan dinamis, tidak memeriksa kredit dan menawarkan jaminan 100% untuk pinjaman eksternal selama periode ini.

    Kami juga meminjamkan seluruh mata uang dengan suku bunga 3% untuk semua pinjaman .... Jika Anda tertarik, kembalikan kepada kami dengan email ini.

    Silakan kembali kepada kami, jika tertarik, dengan eaglehomemortgage001@gmail.com

    Salam sejahtera,

    Mrs Lola Daniel

    EMAIL: eaglehomemortgage001@gmail.com

    BalasPadam
  17. Halo

    Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda? Kami menawarkan pinjaman dari 2000 hingga 50 000 000.00, kami dapat diandalkan, kuat, cepat dan dinamis, tidak memeriksa kredit dan menawarkan jaminan 100% untuk pinjaman eksternal selama periode ini.

    Kami juga meminjamkan seluruh mata uang dengan suku bunga 3% untuk semua pinjaman .... Jika Anda tertarik, kembalikan kepada kami dengan email ini.

    Silakan kembali kepada kami, jika tertarik, dengan eaglehomemortgage001@gmail.com

    Salam sejahtera,

    Mrs Lola Daniel

    EMAIL: eaglehomemortgage001@gmail.com

    BalasPadam
  18. ello,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    BalasPadam
  19. Saya ingin bermula dengan memberi syukur kepada Allah untuk karunia kehidupan.
    Nama saya Yusi Retnowati dan saya ingin berkongsi kisah yang baik tentang bagaimana Puan Ana Michael of Guaranty Trust Trust menjadikan hidup saya manis.
    Saya mengalami kesulitan kewangan untuk beberapa waktu dan saya terpaksa meminjam dari rakan-rakan saya kerana saya berharap dapat membayar mereka setelah menerima gaji saya. Dan ketika hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya kehilangan ayah saya dipecat kerja dan bulan berikutnya. Selepas pengebumian ayah saya, kawan saya mula meminta wang mereka kembali. Jadi saya tidak mempunyai pilihan selain mencari pinjaman.

    Tetapi apabila saya fikir hidup saya sudah berakhir, itu adalah ketika Allah menggunakan kawan saya yang saya temui di bank untuk membantu saya. Kawan saya Encik Harun, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat, Jadi, dia memberitahu saya bahawa tidak perlu risau bahawa dia akan memperkenalkan saya kepada peminjam yang boleh dipercayai yang dia meminjam.
    Oleh itu, selepas dia memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman daripada Jaminan Jaminan Guarantee, saya memutuskan untuk menghubungi maklumat hubungan Jaminan Pinjaman Jaminan yang diberikannya kepada saya iaitu: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com.

    Setelah itu proses kelulusan pinjaman saya telah selesai dan saya menerima surat kelulusan daripada syarikat yang menyatakan bahawa saya perlu memberikan butiran bank saya. Selepas itu, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
    itulah bagaimana hidup saya berubah dan saya akan terus berkongsi berita supaya semua orang dapat melihat dan menghubungi syarikat yang baik yang mengubah keadaan saya.

    Anda boleh menghubungi Jaminan Jaminan Amanah melalui e-mel: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi saya jika anda memerlukan bantuan saya atau anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Inilah e-mel saya: yusiretnowati06@gmail.com

    BalasPadam
  20. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

    BalasPadam
  21. Halo semuanya

    Dengan fakta bahwa ONE BILLION RISING FUND adalah pemberi pinjaman yang sejati dan saya adalah saksi hidup dari perusahaan ini.
    Saya Novita Asep, dan baru minggu lalu saya membaca tentang SATU BILLION RISING FUND sebagai satu (Nyonya Efendi Ratu Lisa) memberi kesaksian tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari perusahaan, jadi saya mengambil bunga karena saya memerlukan uang untuk memperbesar bisnis saya, seperti yang telah saya dengar Sebagian besar teman saya berbicara tentang bagaimana mereka di mana menabung untuk membayar sejumlah uang untuk mendapatkan pinjaman

    Ini adalah waktu saya untuk mengajukan pinjaman secara online dan perusahaan tersebut benar-benar menunjukkan bahwa saya senang karena saya diberi pinjaman kepada perusahaan dan perusahan mo dari perusahaan ini adalah bahwa pemberian pinjaman mereka mudah dan cepat.
    Saya menyarankan setiap pencari pinjaman untuk mengajukan permohonan ke perusahaan ini dan stres fianacial Anda akan berakhir karena perusahaan itu asli

    Hubungi perusahaan: onebillionrisingfund@gmail.com
    BBM: D8E814FC

    Asep Novtia
    Gmail: asepnovita2@gmail.com

    BalasPadam
  22. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    BalasPadam
  23. Saya ingin memulai dengan bersyukur kepada allah untuk karunia hidup.
    Nama saya adalah Yetty Agus dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang bagaimana Nyonya Maria kathryn mempercayai perusahaan keuangan yang layak membuat hidup saya manis.
    Saya sedang mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa waktu dan saya harus meminjam dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya.
    Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan saya kehilangan ayah saya pada bulan berikutnya. Setelah ayahku dimakamkan, teman-temanku mulai meminta uang mereka kembali.
    Tetapi ketika saya berpikir hidup saya telah berakhir, saat itulah Allah menggunakan teman saya yang saya temui di bank untuk membantu saya. Teman saya Mr votre, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat dan pinjaman online yang tidak berhasil. Jadi, dia mengatakan kepada saya bahwa tidak perlu khawatir bahwa dia akan memperkenalkan saya kepada kreditur yang dapat diandalkan yang dia pinjam.

    Jadi, setelah dia memberi tahu saya bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari perusahaan keuangan yang layak dipercaya, saya memutuskan untuk menghubungi informasi kontak dari perusahaan keuangan yang layak dipercayai dia memberi saya alamat mereka yaitu: trustworthyfinancialcompanies@gmail.com

    Setelah itu proses persetujuan kredit saya selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan rincian bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
    begitulah hidup saya berubah dan saya akan terus berbagi berita sehingga semua orang dapat melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya.
    Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Ini email saya: agusyetty03@gmail.com
    Dan di bawah ini adalah detail akun saya yang dikreditkan pinjaman dari perusahaan keuangan yang layak dipercaya,
    Nama Bank: Bank BCA

    Alamat bank: jln.dr.setiabudhi bandung
    Nama akun: Yetty: Agus
    Nomor akun: 2348702338:
    Jenis akun: tahapan BCA

    BalasPadam
  24. Anda bebas untuk menghubungi firma yang bagus di platform berikut
    departemen aplikasi pinjaman: >>>> aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com <<<<
    PIN BBM # ++++++++++++++++ (D8DA4EA9)
    Ikuti kami di halaman instagram +++++++++ Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter +++++++++++++++ aasimahaadila loanfirm
    unit layanan pelanggan info whatsapp <<<<<<<<<<<< + 19292227362
    Mesin Dewan Direktur Faks >>>>>>>>>>>>>>> + 1502097827 / + 143 87968176

    Halo semuanya, saya Neni Syahir dari Jawa Barat. hati-hati, ada pemberi pinjaman palsu di mana-mana di internet. saya bodoh di sini oleh banyak pemberi pinjaman palsu dari Amerika dan Afrika Saya menyarankan Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah palsu, pendusta dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukannya. Karena itu, berhati-hatilah untuk tidak menjadi mangsa mitra dari Indonesia. Saya ditipu empat kali sekitar Rp.150 jt untuk biaya pendaftaran, biaya transfer, biaya pajak, dan biaya asuransi. Setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik Anda untuk mengetahui bahwa ada hukum keuangan atau biaya peraturan untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman atau hukum perusahaan. Saya bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman cepat sebesar Rp 750jt dari perusahaan yang saya ikuti di instagram. Perusahaan pinjaman yang nyata dan terpercaya (Aasimah adila loan firm). Mereka sekarang adalah perusahaan terbesar di arab saudi dan di seluruh Asia. ibu muslim Arab Saudi didedikasikan untuk memfasilitasi mimpi dan membantu kita semua yang telah menipu dan menipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda layanan kelas dunia. Saya hampir menyerah ketika allah menyentuh perusahaan ibu saudi muslim untuk membantu saya dengan bunga pinjaman 1% yang merupakan tingkat bunga terkecil yang bisa Anda dapatkan di mana pun di dunia. Perusahaan muslim yang baik tidak berbohong, tidak menipu dan tidak memaksa seperti pemberi pinjaman palsu lainnya. Tolong, ini kesempatan bagi Anda untuk mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 2 jam dan bahagia untuk hidup. Saya mendapat aasimaha adila ahmed loan dari instagram. Terima kasih telah membaca semoga allah memberkati Anda semoga Anda selamat .. alamat saya) nenisyahir@gmail.com (

    Kepercayaanmu
    Neni Syahir

    BalasPadam
  25. Hello
    Ini adalah untuk memberitahu umum bahawa Kami adalah organisasi Kristian yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda menghadapi masalah kewangan atau anda menghadapi sebarang masalah kewangan, dan anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda perlu membayar bil anda, dengan jangka panjang dan jangka pendek pilihan anda dengan kadar faedah yang rendah 2% setiap tahun untuk individu dan syarikat. Sila hubungi kami hari ini dengan alamat e-mel: (natwestloancompany432@gmail.com) Alkitab mengatakan (Lukas 11:10) Bagi setiap orang yang meminta menerima; yang mencari mencari; dan kepada orang yang mengetuk, pintu akan dibuka. Jadi jangan lepaskan peluang ini kerana Yesus adalah hari yang sama, hari ini, dan selama-lamanya. Tolong ini adalah untuk berfikiran serius dan Tuhan takut kepada orang-orang Terima ucapan tulus kami dari organisasi Kristian, Hubungi kami hari ini melalui e-mel ini: (natwestloancompany432@gmail.com)
    Nombor Whatsapp kami ialah: +2347060613783

    BalasPadam
  26. * Assalamualaikum Wr Wb *

    Perkara kali Encik / Puan:
    "" "PERLU ADA" "DANA?
    Untuk tujuan:

    "" Pengubahsuaian rumah ""
    ""Modal teroka""
    "" Pendidikan Kanak-kanak ""
    "" "Perkahwinan" ""
    "" "Percutian" ""
    "" Pinjaman segera ""
    ""DAN LAIN-LAIN

    Kami bersedia membantu ...
    ☞ Proses Pantas
    ☞ Mudah
    ☞ Ansuran Cahaya
    ☞ Selamat
    ☞ Kadar Peratusan Tahunan Rendah {A.P.R}
    ☞ Yang paling penting Semua Data Peribadi anda sangat sulit Tidak ada pandangan pihak ketiga
    Jaminan Motor BPKB yang Cukup atau BPKB Mobil "" Mr / Mrs.

    KREDIT UNION DAYA LESTARI
     
    Affiliate isian {ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY}

    alamat

    ➡Calls Only::{+16264653418}
    ➡WhatsApp Only::{+33753893351}
    ➡email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    ➡BBM:::{D8980E0B}
    ➡{https://www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}


    Sukses Salam Sentiasa
    SEMUA INDONESIA / MALAYSIA DAN COVER

    BalasPadam
  27. BERITA BAIK

    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, anda serius memerlukan pinjaman segera, anda sedang memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat, Dan semua pinjaman tersebut pada kadar faedah 2%. Kami adalah Syarikat Pinjaman yang sah, kami menjamin semua pelanggan kami yang berharga bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di muka mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh pergi ke syarikat Via whatsapp dengan nombor ini
    +120275328718
    anda boleh memanggil atau teks kami pada nombor itu, dan WhatsApp

    BalasPadam
  28. Halo,
    Saya Puan Esther Patrick, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (estherpatrick83@gmail.com)

    Pinjaman yang kami tawarkan adalah:

    1. Pinjaman Peribadi
    2. Pinjaman Perniagaan
    3. Pinjaman Pelaburan
    4. Pinjaman Perumahan, dsb

    Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (estherpatrick83@gmail.com)

    BalasPadam
  29. Lembaga Pengarah ...... + 44-745-6405-237

    Saya aisha binahmed tinggal di Klang Malaysia. Saya janda dengan tiga orang anak, saya ingin memberi keterangan kepada kerja-kerja Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk rakyat saya yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan itu, kerana ekonomi yang buruk di sesetengah negara. anda perlu berhati-hati kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di blog ini. Saya telah menjadi mangsa kepada 4 peminjam pinjaman tahun ini sahaja 2019, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang kawan saya yang menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai, sebuah syarikat pinjaman aasimahaadilaahmed yang membantu saya dengan pinjaman RM 480,000 pada kadar faedah yang rendah 1% dalam 1 jam yang saya memohon tanpa tekanan atau tekanan. Jika anda memerlukan pinjaman, anda boleh menghubungi firma pinjaman melalui e-mel: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Jika anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, anda boleh menghubungi saya melalui e-mel: (aishabinahmed7@gmail.com) dan juga mereka adalah beberapa orang yang mendapat pinjaman di sekitar tempat saya.
    Sapukan sekarang ... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  30. e_mail [aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    Nama saya Aditya Aulia, saya trauma secara finansial karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang bisa keluar dari transaksi online tetapi semua keraguan saya langsung hilang ketika teman saya memperkenalkan saya. untuk ibu saya pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan membosankan yang sama saya harus memaksakan diri untuk mengikuti semua proses karena mereka datang ke kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan 350 juta pinjaman di rekening Bank Central Asia) Ketika saya menggunakan telepon saya, saya tidak pernah percaya, sepertinya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa ibu kontak sekarang mengalami terobosan dalam pemanasan jantung dalam kehidupan keuangan Anda melalui apa atau Anda ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda dapat menghubungi saya melalui email saya:{aditya.aulia139@gmail.com} dan Anda juga dapat menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    e_mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    BalasPadam
  31. Halo, semuanya, tolong, saya dengan cepat ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi seorang wanita kaya dan sekarang saya memiliki kehidupan yang sehat tanpa tekanan dan kesulitan keuangan,

    Setelah berbulan-bulan mencoba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari kreditor online yang sah dalam kredit dan saya tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk meminta saran kepada teman saya cara mendapatkan pinjaman online, kami membicarakannya dan kesimpulannya tentang seorang wanita bernama Mrs. Maria yang merupakan CEO dari Maria Loan. perusahaan

    Saya mengajukan jumlah pinjaman (900 juta) dengan suku bunga rendah 2%, sehingga pinjaman yang disetujui mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan untuk transfer. pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memesan pemberi pinjaman saya dengan kredit saya yang sebenarnya, yang dapat memberikan hati saya harapan.

    Terima kasih banyak untuk nona Maria telah membuat hidup adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Maria baik melalui E-mail (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243-8090) untuk informasi lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda,

    Jadi, terima kasih banyak telah meluangkan waktu Anda untuk membaca tentang kesuksesan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
    Nama saya kabu layu, Anda dapat menghubungi saya untuk referensi lebih lanjut melalui email saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semuanya.

    BalasPadam
  32. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melaka
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu dengan banyak peminjam palsu di internet, saya telah menipu saya hampir menyerah, sehingga saya bertemu seorang rakan yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    BalasPadam
  33. Halo, semuanya, tolong, saya cepat-cepat ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi wanita kaya dan sekarang saya memiliki kehidupan yang sehat tanpa stres dan kesulitan keuangan,

    Setelah berbulan-bulan mencoba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari kreditur online yang sah dalam kredit dan tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk meminta saran kepada teman saya bagaimana cara mendapatkan pinjaman online, kami membicarakannya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Mrs. Maria yang adalah CEO Maria Loan. Perusahaan

    Saya mengajukan sejumlah pinjaman (900 juta) dengan suku bunga rendah 2%, sehingga pinjaman yang disetujui mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan untuk transfer. pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu hanya lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit saya yang sebenarnya, yang dapat memberikan hati saya harapan.

    Terima kasih banyak kepada Ibu Maria karena telah membuat hidup saya adil, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Maria dengan baik melalui E-mail (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk informasi lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda,

    Jadi, terima kasih banyak telah meluangkan waktu Anda untuk membaca tentang kesuksesan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Nama saya adalah kabu layu, Anda dapat menghubungi saya untuk referensi lebih lanjut melalui email saya: (kabulayu18@gmail.com)
    Terima kasih semua.

    BalasPadam
  34. Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH menolong saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya tertipu dengan 6 pinjaman pinjaman. Saya hampir putus harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 daripada ibu Alicia Radu dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

    Saya sangat terkejut ketika memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya hantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah. Oleh itu, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi emel Alicia Radu ibu: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

    dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
    semoga ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

    BalasPadam

 
Top